Blogg
  • Forside
2016
05
25

3 enkle tips for å bli en bedre løper NÅ!

I dette innlegget vil PT Jessica gi deg 3 enkle tips for å forbedre LØPETEKNIKKEN din her og nå!

 

Innlegget er hentet fra PT Jessica sin egen blogg – www.ptjessica.blogg.no. 

Nå er løpesesongen i gang for fult, og mange har byttet ut innetrening med utetrening. Mange ønsker å forbedre kondisjonen sin, og trene seg opp til å kanskje stille opp i noen løp i løpet av sommeren og/eller høsten.

Mange har ikke noe plan med løpetreningen sin eller tenker på løpeteknikk. Løpeteknikk har mye å si for deg som er over “nybegynnerfasen”, da god løpeteknikk bidrar til at du løper mer effektivt (med mindre bruk av energi) og fortere/lengre.

Disse 3 tipsene vil utgjøre stor forskjell for din løping :)

OPP OG FREM MED HOFTA: Mange som løper har tyngden sin for langt bak, det er nærmest som om de sitter når de løper. Det tar kanskje litt tid å skjønne helt hva det innebærer, derfor må man øve en del for å knekke koden. Så fort du får hofta opp og frem, vil du kjenne markant forbedring i løpesettet, du vil løpe mer avslappet og kontrollert. Du vil kjenne at setemuskulaturen generer mer kraft i hvert steg, og nå vil all den RUMPETRENINGEN komme til nytte!

 

FÅ FOTEN INN UNDER DEG: Å få foten inn under deg i landingsfasen er viktig av to åårsaken – 1) det tar av for støt, og 2) du kommer kjapt i posisjon for å sparke godt fra igjen.

 

LØPE PÅ FORFOTEN: Når du har fått inn punkt 1 og 2, kan du fokusere på forforløping – eller naturlig løping. Se på barn, de har et naturlig løpesett og lander på fremre del av foten. Som voksne venner vi oss av med det. Løper du slik at du lander på hælen, lander du mest sannsynlig også med foten langt foran kroppen, og får motkraft – du bremser egen fart og får mye støt-bølger gjennom føttene. Det vi kanskje virke rart å løpe på forfoten, men når du får hofta opp og frem, og fokuserer på å få føttene under deg, vil forfotløpingen også falle på plass.

 

Da er det bare å snøre på seg joggeskoene og bli en racer på løping!

Lykke til med løpingen – hilsen PT Jessica og resten av Teamet :)

Kommenter
0