Blogg
  • Forside
2016
12
15

3 tips for å ikke gå opp i vekt i jula

Desember er en måned med kos – vi koser oss med julemusikk, pakker inn gaver, pynter hele hjemmet, og forbereder oss til juleaften og den store julemiddagen. For mange kan tanken på julemiddagen vekke glede – samle familien sammen rundt bordet, senke skuldrene og hygge seg. Men den kan også vekke litt bekymring – så mye god mat som er vanskelig å unngå å spise, så hardt man har jobbet for å gå ned de kiloene, vil de legge seg på igjen?

Fortvil ikke, vi har råd!

  1. Stopp å spise når du ikke lenger er sulten! Med så mye mat tilgjengelig, er det fort gjort at man spiser til man er stappmett. Når man overspiser såpass, er det garantert at man har da inntatt flere kalorier enn det man trenger. Spis når du føler du er sulten, og stopp når du lenger ikke føler deg sulten.
  2. Unngå treningsfri! Litt fri fra treningen har kroppen godt av – vi kaller det restitusjon 😉 Men i stedet for å ta helt fri fra treningssenteret, hva med å heller fokusere på å være i bevegelse hver dag? En gåtur ute i skogen er like god trening! Og velger du å ikke ta juleferie fra treningssenteret, vil julematen og den ekstra energien føre til at treningsøktene blir knallgode!
  3. Vekta viser mer? Fortvil ikke! Du måtte bare sjekke vekta, og tallet den viser lyser brutalt opp mot deg – du har gått opp. Ingen grunn til panikk! Det kan være mange faktorer som er årsaken til vektoppgang. Julemat inneholder en del salt og karbohydrater, som binder vann i kroppen, og i tillegg kan økt matmengde føre til økt tarminnhold. Alt dette slår jo nettopp ut på vekta! Så senk skuldrene, etter noen dager vil vekta normalisere seg :)

Med disse små og enkle tipsene håper vi at du fikk senket bekymringene litt og kan fortsette å nyte førjulstiden!

Hilsen Teamet :)

Kommenter
0