Blogg
  • Forside
2016
07
27

5 tips som hjelper deg opp bakken!

Hver torsdag har PT Jessica og PT Runar løpegruppe ute. Sammen løper de med mål om å spre løpeglede og inspirere til å finne løpeformen mange føler de aldri har klart å finne. Under øktene fokuseres det på å finne sin egen løperytme, komme seg utenfor komfortsonen (det er der “the magic happends”!) og løpeteknikk. På de siste øktene har løpegruppen løpt bakkeintervaller, både korte og lange, slakke og bratte. Bakkeløping er super trening for nettopp løpeteknikk og forbedre kondisjonen. Bakkeløping er en av de beste metodene for å styrke kroppen og presse hjerte- og karsystemet til det ytterste, og aktiverer betydelig flere muskler i øvre del av beinet og rundt hofteleddet, enn løping på flat mark. I tillegg fører det til bedre løpeøkonomi, altså hvor effektivt du bruker oksygen mens du løper, og gjør at du kan løpe raskere.

Noen elsker bakkeintervaller, mens andre hater det. Her får du PT Jessica’s tips som hjelper deg opp bakken!

  1. TA KORTERE STEG! Når du skal løpe opp bakken, må du ta kortere steg og prøve å holde en rask og effektiv rytme. Det handler mer om å “klatre” enn å løpe fort.
  2. GI SAMME INNSATS! Du merker at hyppigheten av stegene dine går ned, men gi samme innsats som på flat mark. Prøv å holde tempoet og lytt etter rytmen som beina treffer bakken med.
  3. IKKE LEN DEG FREMOVER! Lener du deg for mye fremover, vil du bruke lårmusklene mindre. Hold hode, skuldre og rygg i rett linje over føttene.
  4. OPP MED KNÆRNE! Spark lett fra i hvert steg og løft føttene litt høyere enn normalt. Se for deg at du går i en trapp, og må løfte knærne for hvert trappetrinn. Jo brattere bakken er, jo høyere må du løfte knærne og ta kortere steg.
  5. ARMENE DRIVER DEG FREM! Bruk armene til å drive deg frem. Hold albuene i ca 90 graders vinkel og skyv dem bak for hvert steg så hendene nesten berører hoftebeina. “Pumper” du armene for langt fremover, vil du bare sløse med energien.

Å komme seg opp den bakken handler mye om teknikk. Med den riktige teknikken blir det lettere å komme opp bakken, og du vil fortsatt ha energi igjen til å fortsette videre hvis løypen din fortsetter videre etter bakken.

Ønsker du å prøve en løpeøkt med Jessica og Runar? Du kan lese mer om løpegruppa og melde deg på torsdagens økt HER!

Ha en sporty dag videre!

Kommenter
0