Blogg
  • Forside
2017
05
22

Bli kvitt søtsuget

Noen konkrete tips fra ernæringsspesialisten Miriam om hvordan komme tilbake til gode hverdagsrutiner!

Det er kanskje flere som kjenner seg igjen i det er litt tøffere å gå tilbake til «normale» vaner etter en flott feiring! Enten det er jul, påske eller nasjonaldag kommer hverdagen kastende etterpå. Selvfølgelig er det lov til å kose seg i høytiden! Det som er vesentlig er at man har et skille mellom hverdag og helg.

 

Denne 17. mai dagen dukket både is og kaker frem, og det er veldig enkelt å spise dem! Men så kommer dagen etter, man er trøtt og sliten og har kanskje masse rester?
Jeg vet med meg selv at når jeg først har begitt med ut på en slik periode, er det så vanskelig å holde seg unna igjen! Man blir gretten og trøtt – en helt vanlig reaksjon på søtsuget, men allikevel så frustrerende!

Så hvis du kjenner deg igjen, hva kan man gjøre?

 

Aller først kommer grunnlaget – selvdisiplin! Jeg vet hva sukkeret gjør med kroppen min, jeg blir sliten, trøtt og jojo- blodsukkeret melder sin ankomst. Nå er hverdagen tilbake og det betyr sunn mat, sjokoladen kan vente til lørdag.

Bli kvitt restene og for all del ikke kjøp mer! Hvis du ikke har søtsaker i skuffer og skap, er terskelen større for at du orker å reise ned på butikken en tirsdag kveld klokken halv 9 for å kjøpe mer.

I søtsaker finner vi gjerne det hvite sukkeret – bordsukkeret. Disse sukkerartene har størst og raskest effekt på blodsukkeret. For å dempe søtsuget kan man ty til andre sukkerarter som har en mer gunstig effekt på blodsukkeret.
Da tenker man på sukkerartene fruktose og laktose som finnes i frukt, bær og melkeprodukter.

Som erstattere kan man for eksempel lage seg en smoothie basert på frukt og bær, et beger med yoghurt toppet med müsli og friske bær, skjær enkelt opp frukt og server på en fat eller ta med frukt og bær i matpakken.

Det som er gunstig med å erstatte hvitt sukker med fruktose er også alle vitaminene og mineralene som finnes i frukt og bær – slik som antioksidanter og fiber.

Det finnes også mange søtningserstattere på markedet som kan benyttes til baking og desserter – hvis man ønsker å teste dette.

Men det viktigste er å tilføre kroppen ordentlige måltider med næringsrik mat når man faktisk er sulten!  Et ustabilt blodsukker vil i utgangspunktet gi et «søt sug». Derfor er det viktig med gode måltidsrytmer, sunn mat og nok søvn! Kommer søtsuget på kvelden er du egentlig bare trøtt! Puss tenner og få en god natt søvn.

Lykke til – Du er sjef over eget hode! Hilsen Miriam og resten av Teamet :-)

Miriam

Kommenter
0