Blogg
  • Forside
2017
10
02

De 8 vanligste unnskyldningene for ikke å trene

Ny uke – ny start! Det betyr også mange nye muligheter til å få en god uke, og det avhenger mye av hvordan mandagen blir. Starter mandagen bra, blir resten av uken som regel også bra. Får du trent på mandag, er sannsynligheten for at du trener 1-2 ganger til resten av uken også større. Vi mennesker er pussige slik: får vi ikke trent på mandag, blir resten av treningsuken som regel avgrenset eller ikke noe av i det hele tatt.

Så hvis du sitter nå og har litt vondt i viljen og dørstokkmilen er lang – les disse 8 mest vanlige unnskyldningene vi ramser opp for å ikke trene. Kanskje du kjenner deg igjen i noen av dem? kanskje de vil få deg til å trekke litt på smilebånden og skjønne hvor dårlige de egentlig er? :-)

 

 

1.Jeg har ikke tid.

Vanlig argument for å ikke bevege seg. aktiviteten som legges inn som daglig gjøremål, stjeler egentlig ikke særlig mye tid av dagen, og ved hjelp av litt planlegging klarer mange fint å få til 30 minutters aktivitet om dagen. De 30 minuttene kan man dele inn i f.eks 3 bolker på 10 minutter, og slik aktivitet kan være å gå til og fra butikken.

2. Jeg har ikke råd.

Det er aldri nødvendig å melde seg inn på et treningssenter, eller kjøpe dyrt treningstøy og treningsutstyr. Det er en rekke aktiviteter som er gratis, som gåtur, leke med barna ute eller gjøre noen øvelser hjemme i stua.

3. Jeg liker ikke å trene.

Dårlige erfaringer fra skolen og tidligere forsøk på trening kan gjøre at mange har mistet gnisten. Alle kan finne en aktivitetsform de liker, som ballspill, hagearbeid, og å leke og omgås barn, venner og kolleger. Finner man den aktivitetsformen man liker, er det enklere å gjøre den regelmessig!

4. Jeg er for gammel.

Det er påvist at mennesker trygt kan trene til langt opp i 80-årsalderen. hvis man er forsiktig med ledd og skjelett, kan man øke prestasjonsevnen selv i høy alder.

5. Jeg kan skade meg.

Hvis man begynner forsiktig, lærer seg god teknikk, og bygger opp styrken og bevegeligheten, er sjansen for å skade seg svært lav. I tillegg er det viktig at den treningen du utfører er tilpasset deg og ditt utgangspunkt.

6. Jeg er for tykk.

Dette argumentet er som en ond sirkel. Hvis man aldri begynner å bevege seg, vil man alltid være for tykk. Sirkelen må brytes en gang, og det gjøres best med aktivitet som du liker best! Du må ikke begynne med spinning 4 dager i uken, det holder med en liten gåtur i starten.

7. Jeg kjenner ingen andre som trener.

Noen må være den første, og man får ofte overraskende positive tilbakemeldinger fra omgivelsene når man tar initiativet. Resultatet er tross alt bedre helse, økt bevegelighet og mindre risiko for fedmerelaterte komplikasjoner, og dette er av stor verdi.

8. Jeg liker ikke å bli svett.

Man trenger ikke å svette så mye for å ha nytte av aktiviteten. Det er imidlertid en god regel å gjøre som gjør deg litt svett som krever at man skifter klær og dusjer, 2-3 ganger i uken. Bortsett fra det er det gunstig å være litt aktiv hver dag.

 

Vi i Teamet ønsker deg en god mandag og en sporty uke! :-)

Kommenter
0