Blogg
  • Forside
2017
07
03

Egg

Lengesiden du har tatt deg et egg til frokost eller i matpakken?

Egg burde du spise ofte!

Myten om dens kolesterolinnhold har ødelagt litt for egget. Men kolesterolinnholdet i egg er ikke farlig for deg. Dette er ikke denne faktoren i seg selv alene som øker kolesterolmengden i ditt blod. Du kan trygt spise egg flere ganger i uken som et supplement til viktige vitaminer og mineraler.

egg2

  1. Egg er en god kilde til jern, som er viktig for transport av oksygen i kroppen. Å spise egg kombinert med andre kilder til jern kan derfor bidra til å øke mengde jern, naturlig i ditt kosthold!
  2. Er du opptatt av proteinkvalitet, lønner det seg å spise hele egget. Både plommen og hviten inneholder ulike proteiner – omtrent alle de essensielle aminosyrene kan du finne i et egg!
  3. Egg er også rikt på magnesium som har effekt på nevrale funksjoner – Altså de spiller en rolle i funksjonen til nerveceller. Tenker man på fysisk aktivitet er magnesium viktig i samspillet av mineraler som for eksempel opprettholder en god muskelfunksjon.

 

Derfor er det ingen grunn til å droppet egget –  Kok, bak, stek og blend!

 

Ha en super og sporty uke – hilsen Miriam og Teamet :-)

Miriam

Kommenter
0