Blogg
  • Forside
2015
11
23

Får du i deg nok fullkorn?

Hverdagskostholdet burde bestå av brød og kornvarer rikt på fullkorn og fiber. I skallet på kornet sitter nødvendige vitaminer og mineraler som er viktige for deg!

Vitamin B som sitter i skallet på kornet, er vesentlig for ulike funksjoner i energiomsetningen din (Også kalt metabolisme eller forbrenningen).

Fiber gir:

  • Bedrer tarmfunksjon og forebygger obstipasjon.
  • Bidrar til næring for de gode bakteriene som deltar i ulike viktige prosesser i tarmen.
  • Kan forebygge kreft i mage/tarm kanalen, diabetes type 2 og overvekt.

(Helsedirektoratet.no)

bilde brød

En av de beste kildene til fullkorn og fiber er grovt brød.

 

Hva tenker du på når du kjøper hverdagsbrødet?

I dag er de fleste brød merket med en brødskala som skal gjøre det enklere for deg å velge et brød med mer fullkorn og fiber – mindre siktet hvetemel og salt.

Siktet hvetemel er bearbeidet og malt opp, slik at vi ikke får med oss de viktige fibrene og vitaminene fra skallet i like stor grad som for eksempel hel-korn og grovmalte produkter.

 

Hvordan skal du velge brød?

 

Se etter brødet med 100% på grovhetsskalaen, som har en «hel» tallerken.

brød 2

De ulike tallerkenene representerer mengde grovhet på brødvaren.

(bildet er hentet fra http://www.brodogkorn.no/   )

 

Ikke la deg lure av fargen på brødet når du velger!

Det er ikke alltid slik at det mørkeste brødet er det groveste. Les de 4 første ingrediensene bak på posen. Det brødet inneholder mest av står oppgitt som de første ingrediensene. Legg merke til hvilken plassering salt og hvetemel har.

 

Hvis du ikke har hvetemelintoleranse eller cøliaki, er grove kornprodukter en god kilde til fiber og fullkorn i kostholdet.

Besøk gjerne hjemmesiden til Miriam for flere tips til hvordan du kan få i deg nok fullkorn!

 

Miriam

Hilsen Teamet :)

Kommenter
0