Blogg
  • Forside
2016
07
13

Ferietrening

Hei sann! PT Jessica har noen smarte tips til deg som ønsker å ha en aktiv sommerferie og trene litt. Her kan du lese litt om hennes tanke rundt ferietrening og hennes tips:

Mange har nå ferie, og det er slik at mange har ikke treningen øverst på listen sin. Jeg syns det er synd, det er nå som man har ferie, at man har tid og energi til overs til å virkelig legge inn en innsats på treningsfronten. Samtidig så skjønner jeg at når man har fri og reiser bort, at man vil ha en pause fra alle hverdagslige gjøremål og kun gjøre det an har lyst på der og da.

Ferie skal brukes til å lade batteriene. Men når trening er så helsefremmmende, så er vel det også å lade batteriene? Når man trener så lager kroppen masse endorfiner, som er kroppens eget “lykke dop”, så hvorfor ikke lage litt endorfiner hver dag for å føle seg lykkelig på ferien? :)

Akkurat som at ferie er et avbrekk fra hverdagen, så kan ferietrening være et fint avbrekk fra den vanlige treningen! Man må nemlig ikke tilbringe timesvis inne på et treningssenter for at treningen skal gi noe effekt! Det finnes mange enkle øvelser uten utstyr som er like (om ikke bedre) effektive!

Skal man bare reise bort 1 uke, så er det lov å ikke ha dårlig samvittighet for å ikke trene. Har man stått på hele vinter og vår, kan kroppen ha godt av litt pause. Skal man derimot reise bort flere uker, så er det greit å planlegge trening og pakke meg seg sko og treningstøy.

Hvordan få til treningen på ferie?

  1. Pakk med deg fargerikt og inspirerende treningstøy, som du virkelig gleder deg til å ta i bruk.
  2. Ha med deg et konkret og tidseffektivt treningsprogram, da har du en plan klar for treningsøkten din :)
  3. Gjør en avtale med deg selv om når første treningsøkten skal være. Det er lurt å gjøre første økta første eller andre dagen av ferien, da har du lagt et godt grunnlag for trening videre av ferien. Ingen følelse er verre enn å få dårlig samvittighet over joggeskoene som fortsatt står ubrukt på dag 8!
  4. En annen avtale som er lurt å gjøre med seg selv, er når skal du trene resten av ferien. Hvilke dager, og når på dagen, og hvor mange økter i løpet av ferien. Ha slagplanen din klar på forhånd! Planlagte treningsøkter har større sjanse for å bli gjennomført!
  5. Lag en kul spilleliste til ferietreningen din, og som gir deg skikkelig treningsmotivasjon hver gang.
  6. Test et lokalt gym. De fleste treningssentere har drop-in muligheter. Hvor kult er det ikke å fortelle venner og bekjente at du prøvde yoga i Bali eller vannaerobic på Gran Canaria? Du får med deg den lokale kulturen på kjøpet :)

HUSK – LITT trening/bevegelse er bedre enn INGENTING!

Hilsen Teamet :)

 

Innlegget er publisert etter tillatelse fra PT Jessica. Du kan lese mer på hennes blogg – www.ptjessica.blogg.no!!

Kommenter
0