Blogg
  • Forside
2017
01
16

Gå for grovt i 2017

Før jul ga ernæringsspesialisten Miriam dere noen enkle metoder for hvordan spise sunnere i 2017. Nå skal hun gå enda mer konkret inn på de ulike tipsene!

  • Velg grovere kornprodukter og bakevarer.

Ikke like enkelt som grønnsakene, men close! Nå må du zooooome inn på de ulike brødene de har i butikken. Alle brød skal ha en grovhetsskala utenfor pakningen, gjerne nedre del. Her ser du et kakediagram med en prosent med enda mindre skrift rett under!

 

brød 2

 

Det er prosenten du skal se på.

Velg brød med 70-100% grovhet for å spise de brødene med mest fullkorn.

Ikke la deg lure av fargen, de fleste har fått med seg at noen farger brødene sine for at de skal se grovere ut. Rugbrød blir brune, men korn trenger ikke være veldig mørkt for å være tilstede 😉

Et annet knep er å lese ingredienslisten. En tommelfinger regel er at de 3 første ingrediensene er de det gjerne er mest av i brødet.

  • Hand made

På fridager eller rolige ettermiddager mekker Miriam sammen grove scones eller knekkebrød fra bunnen av. Raske, enkle oppskrifter med ingredienser hun velger. Da velger helt man selv hva man vil putte i seg og ikke.

 knekke2

Oppskrift på grove scones finner du på nettsiden til Miriam:

http://livsstilsernaering.no/

 

  • Sine egne frø

Noen korn og frø har hun alltid i skapet, da er det alltid tilgjengelig hvis hun ønsker å bake, lager frokostblanding, müsli, knekkebrød, vil ha noe til yoghurten eller topping på div middager og lunsjmåltider! Her skal du få en liste over hvilke:

Sesamfrø
linfrø
solsikkefrø
Quinoa
Sesamfrø er godt til baking og som topping til for eksempel ovnsbakt fisk, linfrø gir fart på fordøyelsen og er derfor god i smoothie!

Solsikkefrø kan også brukes til mye, men jeg bruker den aller mest til baking av for eksempel knekkebrød.

Quinoa er fast deltager i smoothie eller som topping på rundstykker. Denne lille saken kan snikes inn omtrent hvor som helst og inneholder faktisk omega 3!

Vi ønsker deg en sporty mandag – hilsen Miriam og resten av Teamet :)

Miriam

Kommenter
0