Blogg
  • Forside
2017
03
20

Grove yoghurt rundstykker

Å bake brød og kornvarer selv er noe av det enkleste man kan gjøre. Da kan du få brødet i det grovheten du ønsker og slipper ekstra tilsetningsstoffer og unødig saltmengder!

Når Miriam baker går det mye på slump, men hun velger alltid grove meltyper og en god rapsolje. Å tilsette melkeprodukter som yoghurt, kesam eller cottagecheese gjør brødet saftig lenger – som igjen gir lenger holdbarhet slik at vi kaster mindre! I tillegg øker man proteinkvaliteten med animalsk protein

rundstykker2

Dette trenger du

3,4 dl vann
5dl rugmel
1 dl sammalt hvete og rug + litt ekstra til utbaking.
½ pakke tørrgjær
1dl olje/smør – her er det benyttet raps og solsikkeolje
Tilsett ca 1 dl yogurt (her er det benyttet papaya og mango yoghurt, den vil ikke sette mye smak, men gjøre deigen saftig lenger)

 

Slik gjør du det

Bland sammen de tørre ingrediensene.
Varm om vannet og tilsett olje.
Rør sammen til en seig og fin deig.

Hev i ca 30 min (Rugmel er en tyngre meltype og vil kanskje ikke heve like mye som vanlig hvetemel).

Lag rundstykkene i like store størrelser.

Stek på ca 175 – 200 grader i ca 30 min.

rundstykker3

 

Lager du rundtykkene i dag, har du deilig bakeverk for resten av uken 😉

Ha en sporty uke – hilsen Miriam og resten av Teamet :)

Miriam

Psssst – du kan lese om grovhetsskala’n og Miriam’s tips til å spise grovere i HER!

Kommenter
0