Blogg
  • Forside
2016
09
28

Hold deg til målene!

Forrige uke skrev vi om SMARTe MÅL og hva det betyr. SMARTe MÅL er SPESIFIKKE, MÅLBARE, ATTRAKTIVE, RELEVANTE og TIDSBESTEMT. Videre er det smart å ha små delmål som hjelper deg å holde motivasjonen og mestringsfølelsen oppe, og som hlder deg på riktig vei mot hovedmålet. Men hvordan holde seg til det målet du har satt deg? Det å sette seg et mål er bare første steg. Nå må du jo også holde deg til det. Det er ikke alltid lett, men det finnes noen strategier som kan hjelpe deg :)

  1. Skriv dem ned. Å skrive ned et mål fører til større sjanse for gjennomføring. Fest arket på speilet på badet, i en ramme på veggen i gangen eller fest det på kjøeskapsdøra. Jo oftere du ser på målet ditt, desto oftere blir du minnet på hva du jobber mot og større sjanse for at du vil oppnå det!
  2. Vær spesifikk. Hvis du har et SMART MÅL, har du allerede dekket dette punktet. Mål blir ofte nådd når de er håndgripelige, målbare og spesifikke. Det kan være f.eks at du har gått ned 10kg eller klarer 6 repetisjoner av pull ups for 1.desember.
  3. Del det med verden! Folk er mer ansvarlige når de tror at andre forventer at de skal gjøre noe. Del ditt mål på Facebook, post dem på Instagram, fortell til dine nærmeste og gjør vennene dine oppmerksomme på hva du jobber mot. Vær stolt av målet ditt, og ikke vær redd for å be andre om støtte og motivasjon. Når du lykkes med å nå målet ditt, del det også!
  4. Vær stabil og konsekvent. For å opprettholde og nå et mål får du bedre resultater med moderasjon. Ikke hopp fram og tilbake mellom diett og overspising, eller fra ekstremt god form til skade. ja, det er lett å bli overivrig og kjøre på når motivasjonen er på topp, men prøv å finne en balanse du kan trives med. I stedet for å gjøre mange endringer på flere områder av livet ditt samtidig, prøv heller å endre en ting om gangen frem til treningen og kostholdet er slik du ønsker å ha det.
  5. Vær forberedt på tilbakeslag. Det er uunngåelig at du vil treffe på en hump i veien på denne reisen. planlegging og forberedelse kan bidra til å begrense antall humper. Tenk ut strategier for hvordan du kan håndtere en uventet hump, som f.eks å ha sunn snacks i vesken når søtsuget melder seg, forbered deg mentalt på å bare ta ett kakestykke hvsi du skal i selskap, avtal treningsøkter med en venn når treningsmotivasjonen minker. Og hvis skaden skjer, ikke la det avspore framgangen. Rist det av deg og fortsett videre.

 

Til slutt vil vi tilføye at det å oppnå et mål, gir en enorm mestringsfølelse og følelsen av at “ja jeg kan hvis jeg vil” – noe som gir enorm selvtillitboost.

 

Ha en sporty dag videre – hilsen Teamet :-)

 

 

 

Kommenter
0