Blogg
  • Forside
2017
05
19

Hvor mye aktivitet er nok?

Vi har alle hørt at 30 minutter fysisk aktivitet hver dag er bra. Men hva menes egentlig med det? Holder det med å gå tur, eller må det være skikkelig hard svettedryppende styrkeøkt for at det skal telles som nok aktivitet?

Helsedirektoratet anbefaler minimum 150 minutter i uken med moderat aktivitet for å få helsegevinst og forebygge en rekke helseplager og livsstilssykdommer, Disse 150 minuttene kan du dele opp med daglig aktivitet på 30 minutter over 5 dager, og de 30 minuttene kan du dele opp i 3 bolker på 10 minutter. Eller så kan du heller trappe opp intensiteten fra moderat til høy, og da holder det med 75 minutter. Det høres jo ganske så overkommelig ut, ikke sant? Statistikk viser at kun 1 av 3 voksne (32%) oppfyller anbefalingen!

“Oi”, tenker du nå, “Hvorfor er det så vanskelig?”.

Det har seg slik at samfunnet vårt stadig effektiviseres for at det skal gå fortere og være mer lettvint for oss, med minst mulig bruk av energi. Rulletrapp og heis går fortere enn å selv gå i trappene, og er mindre slitsomt. Det sparer tid å kjøre barna til og fra barnehage og skole, kjøre innom butikken på vei hjem fra jobb. Er det noe vi trenger, går vi inn på nettet snarere enn å gå ut døra og få tak i det. Må gresset klippes, har vi en robot gressklipper.

Vi har ikke blitt mindre flinkere til å trene regelmessig, men vi er dårligere på HVERDAGSAKTIVITETEN. Vi beveger oss mindre ved å velge rulletrapp, kjøre til alle destinasjonene, har en mer stillesittende jobb, og har elektronikk til å gjøre jobben for oss.

Å svette 2-3 ganger i uken på treningssenter er pluss i boken :-) Men når resten av uka tilbringes stillesittende fra du står opp til du legger deg, vil “vinninga gå litt opp i spinninga”.

Det er en klar sammenheng mellom fysisk aktivitet og helsegevinst. Litt aktivitet er bra, og mer er bedre!

 

Fysisk aktivitetsnivå diagram

Fysisk aktivitetsnivå diagram

Denne figuren viser sammenhengen mellom mengde fysisk aktivitet og helsegevinst, en så kalt “dose-respons forholdet”. Dersom du i utgangspunktet har et lavt aktivitetsnivå, er det lite som skal til før det skjer positive effekter i kroppen. et større aktivitetsnivå gir enda større effekter. Etterhvert flates kurven ut. Det er slik at voldsomme doser fysisk aktivitet gir ikke nødvendigvis positive effekter, men kan snarere negative effekter. Eller “overtrent” som det heter. Her gjelder det å finne en gyllen middelvei mellom mengde fysisk aktivitet og restitusjon.

Okey, så hva vil det si med moderat og høy intensitet?

  • Moderat intensitet tilsvarer aktivitet som medfører raskere pust enn vanlig, f.eks hurtig gange.
  • Høy intensitet tilsvarer aktiviteter som medfører mye raskere pust enn vanlig, f.eks løping.

 

 

Kort oppsummert: Moderat intensitet 150 minutter i uken, 30 minutter fordelt på 5 dager, eller høy intensitet 75 minutter i uken. Sørg for variert fysisk aktivitet jevnt fordelt utover uken, og husk at all bevegelse er gunstig for kropp og helse. Reis deg opp av stolen, ta deg en liten beinstrekk eller små armbevegelser, det alene gir allerede økt muskelaktivitet og gi fysiologiske effekter sammenlignet med det å sitte stille. Ytterligere mer fysisk aktivitet, som å parkere lenger unna inngangen eller ta trappa, gir enda større helsegevinst. Hvilken aktivitet eller treningsform du velger spiller egentlig ikke noe rolle, så lenge du blir anpuset og litt svett i panna:-)

 

Vi ønsker dere en god SPORTY helg! Hilsen Teamet :-)

 

Kilder:

  • https://helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/litt-aktivitet-er-bra-mer-er-bedre
  • https://helsedirektoratet.no/folkehelse/fysisk-aktivitet/statistikk-om-fysisk-aktivitetsniva-og-stillesitting
Kommenter
0