Blogg
  • Forside
2016
08
17

Hvor ofte og hvor lenge må man trene?

Dette spørsmålet får vi ofte som personlige trenere. Et enkelt spørsmål som har både et enkelt og kort svar og et litt mer komplisert og langt svar. Hvorfor? Fordi det ikke er noe fasitsvar!

Det er mange faktorer som spiller inn, faktorer som er forskjellige fra person til person. Slike faktorer er tid, hva målet er med treningen, hvordan hverdagen din ser ut. Så når du skal finne ut hvor ofte og hvor lenge du må trene, er det disse faktorene du bør først tenke over:

  • Hva har du faktisk kapasitet til i hverdagen?
  • Er du nybegynner eller allerede greit trent?
  • Hva er alderen din?
  • Hva er målene dine?
  • Hva motiveres du av?
  • Hvordan sover og spiser du?
  • Hvordan pleier treningsøktene dine å være, hva trener du?
  • Hvor lenge trener du om gangen?

 

En med stor tidsklemme blir kanskje mer stresset og i dårligere form av å skulle trene lange økter flere ganger i uken. En med høyere alder trenger kanskje mer restitusjon mellom treningsøktene enn en med lav alder. Småbarnsforeldre trenger kanskje mer søvn for å klare å få god kvalitet på treningsøktene, osv….

Hva vil vi fram til?

At trening er svært individuelt! Å skulle sammenligne sin egen treningsinnsats mot naboens er bare tullete, da naboen har kanskje noen helt andre faktorer enn det du har. Eller ha konstant dårlig samvittighet fordi du ikke trener flere timer hver dag slik hun populære friskusen på Instagram gjør.

Treningen skal tilpasses din livsstil, ikke livsstilen din som skal tilpasses treningen!

Ønsker deg en sporty onsdag – hilsen Teamet :)

 

Ønsker du å komme i gang med treningen, eller få et tilpasset treningsopplegg? Vi har ulike konsepter, som personlig trening 1 til 1, i duo eller liten gruppe, gruppetreninger, Kettlebell trening, løpetrening ute og boksing. Send sms “team start” til 1963 for avtale av prøvetime og en hyggelig prat – gratis!

 

 

Kommenter
0