Blogg
  • Forside
2017
09
11

Hvordan øke aktivitetsnivået sitt?

Vi har tidligere på bloggen skrevet om helsegevinstene ved å være fysisk aktiv, og hva du kan gjøre for å redusere den stillesittende tiden. I dette innlegget vil vi gi deg tips til hvordan du kan øke aktivitetsnivået ditt. Det har seg nemlig slik at jo mer fysisk aktiv du er, jo bedre er det for både hodet og kroppen!

Hvor aktiv bør du være? 

Helsedirektoratet anbefaler

  • Barn 0-17 år: minst 60 minutter fysisk aktivitet hver dag, både moderat og hard bør være med. Aktiviteten kan deles opp i flere kortere økter i løpet av dagen. Aktivitetene bør være så allsidige som mulig for å gi kondisjon, muskelstyrke, bevegelighet, hurtighet, kortere restitusjonstid og koordinasjon.
  • Voksne og eldre: minst 30 minutter moderat fysisk aktivitet. Ytterligere helsegevinst oppnås ved lenger varighet på aktiviteten, øke intensiteten og variere mellom forskjellige typer aktivitet.

Aktivitetspyramiden

 

Hvordan øke aktivitetsnivået sitt?

Å øke aktivitetsnivået sitt går mye ut på det samme som å redusere den stillesittende tiden. Å ta små pauser og strekke på seg i arbeidstiden, gå av en bussholdeplass tidligere, å ta trappen istedet for heisen, osv. Det er kun din egen kreativitet og innsatsvilje som avgjør hvor aktiv du er.

  • Ta alltid trappen i stedet for heisen. Hvis det er mange etasjer og for slitsomt, kan du begynne pent med å gå noen etasjer og ta heisen de resterende etasjene. Så kan målet være å klare å gå alle etasjene 😉
  • Gå til butikken hvis det lar seg gjøre. Hvis du må kjøre til butikken, så parker lengst unna inngangen.
  • Benytt deg av alle muligheter til å reise deg opp i løpet av dagen, som hente kaffe og vann på jobben, ta alle telefonsamtalene stående, reise deg når det er reklame på TV’n.
  • Involver familie og venner til fysiske aktiviteter. Kanskje venninnekvelden kan først begynne med en liten gåtur? Den beste aktiviteten er å ta med barna ut til en lekeplass og leke med dem! Du blir overrasket hvor utfordrende det er å holde tritt med barna :)
  • Allier deg med en venn som også ønsker å bli mer aktiv. da kan dere muntre hverandre opp, gjøre det til en konkurranse og ha en partner på gåturene.

 

Vi håper du ble litt inspirert og motivert til å bevege på deg litt mer i hverdagen!

Ha en sporty dag videre, hilsen Teamet 😉

Kommenter
0