Blogg
  • Forside
2017
09
04

Hvordan redusere stillesittende tid

I forrige uke skrev vi her på bloggen om hvor lite som egentlig skal til for å oppnå helsegevinst ved fysisk aktivitet (du kan lese det innlegget HER). I dette innlegget vil vi utdype litt mer av hva STILLESITTENDE TID er, og hva du kan gjøre for å redusere stillesitting.

På Helsedirektoratets nettsider står det at “det er godt dokumentert at stillesitting er en risikofaktor for uhelse“.  Stillesitting er den tiden du bruker sittende i ro foran en skjerm som PC, TV eller nettbrett, når du er på skolebenken eller leser, og når du sitter i bil. Voksne bruker i snitt 60 prosent av sin våkne tid i ro. Og når 1 av 3 oppfyller Helsedirektoratets anbefalinger for fysisk aktivitet, som er 30 minutter moderat fysisk aktivitet hver dag – totalt 150 minutter i uken, da skjønner man at vi er ikke så sporty som vi skal ha det til, Ola Nordman som er født med ski på beina 😉

Hvordan redusere den stillesittende tiden?

Det er mange som syns det er vanskelig å øke aktivitetsnivået sitt. Det kan være fordi man har lange arbeidsdager, bor lang unna jobb og må kjøre bil, har barn, husarbeid og andre gjøremål. På grunn av tidsklemme, plikter eller manglende motivasjon får man ikke til å være så fysisk aktiv som man burde og ønsker. Da er det enklere å begynne med å redusere tiden man sitter i ro.

Noen enkle tips:

  • Sett en alarm på mobilen din hver time. Når den ringer, vil den minne deg på at det er på tide å bevege seg litt. Det er ikke snakk om å bevege seg mye. Reis deg opp, strekk deg litt, ta en runde rundt skrivepulten, så kan du fortsette videre med det du holdt på med.
  • Når du sitter og ser på TV, reis deg opp hver gang det er reklame. Hvis det er serier på nett du ser på, ta deg en liten strekk mellom hver episode.
  • Gjør det til en vane at du ikke sitter når du prater i telefonen. Hver gang du må ta en samtale, stå eller rusle litt rundt.
  • Pendler du til og fra jobb med kollektivtransport? Om du ikke kan gå av et stopp tidligere og gå siste biten hjem, så kan du reise deg opp stå før du skal av på stoppet ditt.

 

Disse tipsene er jo ganske enkle og ikke akkurat revolusjonerende, men det er faktisk så enkelt. Det som er vanskelig er å gjennomføre dem! Start med et tips, og når det har blitt en innarbeidet vane, så kan du innføre det neste. En god vane pleier som regel å avle frem flere gode vaner :)

 

Vi i Teamet ønsker deg en sporty mandag!

 

 

Kommenter
0