Blogg
  • Forside
2017
10
19

JA og NEI mat

Vi som konsumenter har større og større krav til maten vi skal putte i munn. Maten skal nå være glutenfri, laktosefri, sukkerfri, fettfri og proteinrikt. Listen over hva maten skal inneholde er lang, og listen over hva vi vi skal holde oss unna og helst aldri spise enda lenger.

Du har sikkert hørt om «JA- og NEI mat». JA-mat er mat du kan spise og NEI-mat er mat du må holde deg unna og ikke spise, eller kan du glemme å leve sunt og gå ned i vekt.

Vet du hva? Det er bare tull!

Å operere med lister over mat du kan spise og mat du ikke kan spise setter store begrensninger over matinntaket. Slike restriksjoner og ekskludering av matvaregrupper gjør det vanskelig for å spise variert. Variert kosthold er viktig for å få i seg alle næringsstoffene kroppen trenger – både makronæringsstoffer som proteiner, fett og karbohydrater, og mikronæringsstoffer som vitaminer og mineraler. Når du kutter ut enkelte matprodukter og matvaregrupper kutter du også ut kilder til næring!

  • Utfordrende å spise ute og hos andre
  • Vanskeliggjør å spise variert – kan fort bli et ensidig kosthold
  • Utfordrende å få i seg alle næringsstoffene – mangelsykdommer!
  • Kan føre til anstrengt forhold til mat

Når du kutter ut en matvaretype, som f.eks mat som inneholder gluten, som brødvarer, pasta, couscous, semulegryn, ect – så kutter du ut en rekke andre næringsstoffer disse matvarene inneholder. Brød er en viktig kilde til proteiner (gluten er protein!), kostfiber og jern. Matvarer som er glutenfrie inneholder som regel mer sukker og fett, så de er ikke sunnere slik folk flest tror. Det er ikke noe grunn til å kutte ut en viss type mat med mindre man har matintoleranse eller allergi. Velger man å kutte ut en matvaregruppe, er det viktig å finne annen mat som tilfører de samme næringsstoffene for å ikke få mangelsykdommer.

Å operere etter JA og NEI mat betyr også at man velger å kutte ut en rekke retter, som f.eks pizza eller lasagne. De ingrediensene man bruker for å lage pizza eller lasagne, er i utgangspunktet matvarer som kanskje egentlig står på den såkalte JA-listen, som egg, melk, tomater, grønnsaker, osv. Det blir litt tullete at mange JA-ingredienser blir til NEI mat, og at man får dårlig samvittighet når man spiser noe fra NEI-listen og dermed tror man har ødelagt hele dietten sin….

Take home message: Ikke kutt ut enkelte matvaregrupper uten at det er en grunn til det, kroppen må få tilført næringsstoffer gjennom et variert kosthold. Du kan spise alt – bare med måte :)

 

Ha en sporty dag – hilsen Teamet :)

Ønsker du hjelp med endring og tilpasning av ditt nåværende kosthold? Vi kan hjelpe deg med det! ta kontakt for avtale av en uforpliktende konsultasjon. 

 

Kommenter
0