Blogg
  • Forside
2017
06
05

Kikerter!

Som poteten, kan brukes til alt :-)

Planlegg kikerter til middagen denne uken! Kikerter er en flott kilde til vegetabilsk protein og bidrar til å øke proteinkvaliteten i måltidet

Kikerter er veldig billig mat og ca. 300g kan kjøpes til underkant av 20kr i butikken! Disse fantastiske ertene finner du i hyllen med hermetisk mat, og finnes både i boks og kartong.

Tørre kikerter skal legges i bløt over natten før de tas i bruk for å oppnå fuktighet men også for å skille ut avfallsstoffer vi ikke skal ha i oss. Det raskeste er de som allerede ligger i en vannlake og er pakket inn hermetisk. Disse må først skylles god før de tilberedes og vipps er de klare til bruk!

Kikerter kan kokes, stekes eller lages pure av.
Som snack er de perfekte å steke i pannen. Fres de opp med litt olje, salt og pepper. De skal bli gyldenrune og begynne å «poppe» litt pannen, da er de ferdige.

Som middagstilbehør er de perfekte erstattere av for eksempel potet, ris og pasta. Da oppnår du økt proteinkvalitet og økt næringssammensetning i måltidet. Kombiner gjerne med andre bønner og linser, og lag en bønnesalat til middagen!

kikerter2

kikerter3

Blend kikerter i blanderen og lag en deilig kikertpure!
(repost av oppskrift)

Dette trenger du:

Til 4 pers trenger du ca 2 pakker av 290g kikerter.
Mandel melk – usukret

Slik gjør du det:

Skyll kikertene godt i kaldt vann og varm de lett opp i en kjele med litt olje.
Ha de over i en bolle og blend de sammen med noen gode slumper mandel melk. Husk at ønsket konsistens er pure, og at det ikke skal mye væske til. Smak til med litt salt, pepper og hvitløkskrydder.

På veldig kort tid har du et kjempeflott tilbehør som passer godt til både fisk, kylling og svin!

Ha en sporty mandag – Hilsen Miriam og resten av Teamet :-)

Miriam

Kommenter
0