Blogg
  • Forside
2017
04
10

Laktoseintolerant?

Å være laktoseintolerant hører vi veldig ofte flere rundt oss snakker om. Flere og flere mener at de har dette, at de kjenner ubehag med inntak av melkeprodukter. Dessverre kutter mat ut alt av melkebaserte produkter, gjerne til hele familien – men er dette virkelig nødvendig?

Melkeproteinallergi er rett og slett en allergisk reaksjon på proteiner i melk. I dette tilfellet får man en kraftig allergisk reaksjon som kan gjøre personen veldig syk. Her er det nødvendig å gjøre tiltak for å utelukke matvarer fra kostholdet.

  • Laktoseintoleranse betyr derimot at man har en terskel for hvor stor mengde melkeprodukter man tåler i løpet av for eksempel et døgn!

Hva skjer?

I tarmen finnes et enzym som heter laktase, som bryter ned laktosen i maten. Hvis man har redusert antall laktase enzymer vil man ha redusert evne til å bryte ned laktose – da vil man merke ubehag i form av smerter, oppblåsthet og hyppige toalettbesøk.

Hva kan man gjøre?

Dessverre er det alt for mange som kutter helt ut melkeprodukter for å unngå disse problemene.
Når man snakker om laktoseintoleranse handler det om din egen terskel – mengden melkeprodukter man tåler i løpet av en dag for.

Det viktigste du kan gjøre er å teste ut hvor mye du tåler.

Her må du tenke på:

  1. Hvor mye du spiser i hvert måltid. For eksempel dikker du et glass melk til pannekakene? 2 skiver med brunost og fløte i kaffen?
  2. Hvor ofte du spiser det – blir det melkeprodukter til hvert måltid?

 

Fordelingen av melkeproduktene kan være viktig for å porsjonere mengde i tarmen og gi mindre belastning for tarmen.

laktoseintolerant1

Noen ting er bedre å velge enn andre.
Ren melk og fløte fra kartong er de «verste», og gjerne den typen melkeprodukt de fleste merker størst ubehag av. Men at noen melkeprodukter gir plager, betyr ikke at alle gjør det! Yoghurt inneholder melkesyrebakterier og er gunstige i tarmen for fordøyelse av laktosen – Disse hjelper faktisk til!

Er du en av de som tror at du må holde deg unna gulosten, tar du feil! For eksempel Norvegia er laktosefri og vil ikke gi magetrøbbel om du har laktoseintoleranse. Merker du noe kan det være faktisk være andre faktorer som gir en innvirkning!

Hvorfor skal jeg spise melkeprodukter?

Melkeprodukter inneholder mye viktige næringsstoffer som kalsium og magnesium som er nødvendig for god muskel og skjelettfunksjon. Dessuten er melkeprodukter rikt på melkeprotein – og en yoghurt, 2 skiver med gulost eller melk til havregryn er et godt måltid for å øke proteinkvaliteten i kostholdet ditt! Barn som er i vekst er det spesielt nødvendig at får dekket behovet for byggestener til kroppen. Dette er viktig for utvikling og vekst i ung alder!

 

Sliter du med plager ved inntak av melkeprodukter kan en ernæringsspesialist hjelpe deg med dette! Da kan du få hjelp til å justere ditt kosthold slik at du kan få en bedre hverdag! Sjekk gjerne ut http://livsstilsernaering.no/ for kontaktskjema.

Miriam

Kommenter
0