Blogg
  • Forside
2016
11
22

Let’s talk about TRAN

Du har sikkert hørt det før – ta tran, du trenger det.

Enten er du den personen som tar tran hver dag, og alltid har gjort det eller så har du kanskje et hat forhold til det. Noen tar i blant, men flasken står lenge i kjøleskapet og støver ned.

Man kan ofte høre at man burde ta tran, men hvorfor trenger du det?

Da skal jeg kort starte med å fortelle deg litt om kroppen din. Kroppen din består av fettsyrer, og de fettsyrene finner du over alt i kroppen din. Ned til den minste lille cellemembran trengs det fettsyrer for å opprettholde alle kroppens funksjoner.

Hjernen din består av fett, den trenger fettsyrer for at alle de milliarder nervecellene skal kunne snakke sammen på riktig måte. Tenk om tankene gikk i surr?

I tran finnes først og fremst de essensielle omega 3 fettsyrene som vi må tilføre gjennom kosten. Tar du tran i vinterhalvåret har du stor sjans for å unngå vinterdepresjon og nedsatt immunforsvar. I tillegg til omega 3 fettsyrer, er tran rik på vitamin D som også opprettholder et godt immunforsvar og en sterk benbygning. Nå som solen ikke viser seg like ofte på kalde vinterdager her i Norge, får vi ikke dannet like mye vitamin D fra sollyset og gjennom huden. Dette er en veldig viktig grunn til å være spesielt påpasselig med få i seg vitamin D nå.

tran1

Tar du tran spesielt på vinterhalvåret i kombinasjon med å spise fisk 2-3 ganger i uken, er du bedre rustet til en frisk vinter. Spis for eksempel 2 brødskiver med makrell i tomat og ovnsbakt laks i ovnen i løpet av en uke, og du er godt på vei. Tenk at det kan være så enkelt å få i seg både omega 3 og vitamin D i en liten spiseskje og et par måltider!

Er helsen god, kan du trene og løpe også på vinterhalvåret.

Ukens lille påminnelse fra meg, ta tran og spis fisk! Hilsen Miriam og resten av Teamet :-)

Miriam

 

Kommenter
0