Blogg
  • Forside
2016
04
13

Løpe raskere?

PT Runar har sin bakgrunn fra idrett som fotball og håndball, og i den siste tiden også golf. Runars fagfelt er styrketrening rettet mot å forbedre ferdighetene i de forskjellige idrettene. Med sin faglige bakgrunn, bacelor i kroppsøving og idrett, og påbegynte utdannelsen Performance Coach, er det ikke noe tvil om at Runar vet hva han snakker om når det kommer til å forbedre sine idrettslige ferdigheter.

Nå har løpesesongen ute akkurat begynt, og han vil tipse deg om en øvelse som vil bidra til at du løper raskere.

  1. Len deg fremover med strak rygg, stram magen, ut med brystet og trekk skuldrene ned. Ta tak i veggen med strake armer.
  2. Ta så høyre bein og “spark” deg selv i magen slik bildet viser. Tåspisen skal peke oppover. Det venstre beinet som du står på, skal være strakt, slik at det strekker i bakside legg og bakside lår.
  3. Bytt så bein slik at de endrer posisjon.
  4. Når man har funnet rytmen, kan man økte tempoet på bytting av bein. Tenk eksplossivt!

image

image

Denne øvelsen brukes i utgangspunktet for sprinttrening for å løpe raskere, men kan også brukes for generell løpetrening – frasparket er viktig uavhengig av hurtighet og utholdenhet.

Så om du satser på en karriere lik Usain Bolt sin eller bare liker å løpe, prøv denne :) Har du noen spørsmål om løping og styrketrening rettet mot løping, så kan du sende en mail til runar@teampt.no!

 

Ha en sporty dag! Hilsen Teamet :)

Kommenter
0