Blogg
  • Forside
2017
09
25

Mørkehormonet MELATONIN og SØVN

Dagene blir kortere – og det blir mer og mer mørkt ute. Samtidig som det blir mørkere, blir de fleste av oss mer trøtte og og slappe på høst- og vintertid. Hvorfor er det slik? Svaret er MELATONIN.

 

 

Hva er melatonin?

Melatonin er kroppens søvnhormon. Det dannes av serotonin og skilles ut av epifysen i hjernen. Melatonin skilles under mørke, og utskillelsen stopper når lyset treffer øyet og brytes ned. Derfor kalles melatonin også for mørkehormonet. Melatoninproduskjonen har en omtrentlig 24-timers syklus og styres av lysforholdene. Dermed er utskillelsen lengre om høsten og vinteren sammenlignet med våren og sommeren der dagene blir lengre og lysere. Så da er det ikke rart at vi er trøttere når dagene blir mørkere!

En livsstil med varierende døgnrytme, skiftarbeid og andre faktorer som gjør at man ikke følger en naturlig døgnrytme forstyrrer melatoninets syklus og kan forstyrre søvnen din.

 

 

Bedre søvnvaner!

Selv om produksjonen og utskillelsen av melatonin er økt på denne delen av året, så sliter mange av oss med å få nok av god søvn. Årsaken er at vi forstyrrer utskillelsen med lys fra TV, PC og mobil, ikke klarer å stresse oss ned på kvelden og legger oss til forskjellige tider.

Hva kan du gjøre for å sove bedre?

  • Legg deg til samme tid hver kveld, og stå opp til samme tid hver morgen
  • Unngå å sove på dagtid
  • Fysisk aktivitet gir bedre søvn, men unngå hard trening rett før leggetid. En rolig tur på kvelden hjelper også med å stresse ned
  • Unngå bruk av PC og mobil på senga. På mobilen har du en funksjon som justerer lyset på skjermen til en varmere farge og bidrar til bedre søvn.
  • Sørg for mørke, ro og moderat temperatur på soverommet
  • Sliter du med mange tanker som svirrer i hodet på kvelden, kan det hjelpe å sette av litt tid på kvelden til å gå igjennom tankene. Kanskje det hjelper å skrive dem ned?

 

 

Hvorfor er søvn viktig?

Tilstrekkelig med søvn er viktig for at vi skal kunne fungere godt i dagliglivet. Søvn er viktig for bearbeiding av dagens opplevelser, sortering av informasjon, lagring av informasjon i hukommelsen og dannelse av nye forbindelser i hjernen. Vi trenger søvn for å føle oss bra, tåle bedre ulike belastninger og smerter, og viktig faktor for læring og konsentrasjonsevne, og restitusjon der kroppen gjenoppbygger ulike vev.

Stadig underskudd av søvn er ugunstig for helse og prestasjon. Lite søvn gjør at du føler deg “tom for energi”, har dårligere humør, følger mindre med og lærer dårligere, dårligere appetittregulering, er mer utsatt for sykdom da immunforsvaret svekkes og bruker lenger tid på å restituere deg mellom treningsøktene.

Å få nok søvn bør du prioritere!

 

Vi ønsker deg en sporty uke fremover – Hilsen Teamet :-) 

 

Kilder:

  • https://no.wikipedia.org/wiki/Melatonin
  • https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/melatonin/
  • https://helsenorge.no/sykdom/sovnproblemer/gode-rad-for-bedre-sovn
  • https://nhi.no/kroppen-var/funksjoner/hva-er-sovn/
Kommenter
0