Blogg
  • Forside
2016
12
26

Nyttårsfortsetter på kjøkkenet

Er du en av de mange som har tenkt på nyttårsforsetter? Samtalen rundt middagsbordet i julen kan ofte skli inn på dette temaet. Nå skal vi bli sunnere, bøse og rikere, helst vinne lotto 😉

Men nyttårsforsetter handler vel egentlig om mål. Vi setter oss mål – et kjempestort må som i løpet av et år skal være oppnådd. For de fleste er nok dette noe som sklir ut halvveis i april når påsken kommer igjen. Mange klarer å ta seg selv i nakkeskinnet, men for å oppnå målene sine kan det være lurt å sette seg overkommelige delmål!

Her skal du få noen tips til delmål, små ting i hverdagen som kan gjøre ditt kosthold sunnere! Innfører du disse i din livsstil kan det gi stor effekt på lang sikt!

Spis mer grønnsaker til måltidene og inkluder alltid noe grønt!

  • Agurk og paprika på brødskiven.
  • Gulrot, løk og/eller brokkoli til middagen
  • Hakkede tomater med basilikum til pastaen.
  • Gulrot sammen med lunsjmaten
  • Avocado i stedet for smør på knekkebrødet.

 

Bytt ut lys brødmat med grovere alternativer

  • Bruk brødskalaens prosentguide til å velge grovere kornprodukter.
  • Velg gjerne brød med 75-100% grovhet.
  • Kanskje dette er tiden for å prøve seg på en knekkebrødoppskrift? Bruk de kornslagene du alltid har hatt lyst til å smake!

 

Fisk, fisk og atter fisk

  • Du ha hørt det før, men jeg sier det igjen: Spis noe fisk hvertfall 1 eller 2 ganger i uken! Det finnes mange fristende oppskrifter som består av fisk. Min favoritt er å bake ørret og laksefiletene i ovnen. Det er så enkelt og den lager seg selv mens du kan rekke andre ting. Laks og ørret er rike på det fettløselige D vitaminet som er godt for immunforsvaret ditt!

 

Mellommåltider

  • En hektisk hverdag kan by på flere utfordringer som småspising av raske karbohydrater mellom «slagene», pølsa på bensinstasjonen og brusen i kantina. Nøkkelen til å unngå alt for mange slike tilfeller er planlegging. Ha alltid med deg en eller to flasker vann, fyll den med vann hjemme i springen kanskje kvelden før. Da slipper du å kjøpe den brusen og du sparer penger!
  • Jeg har alltid med bananer i veska, ser ut som en apekatt bor i den!
  • Slenger du en pose mandler med i baggen har du også noe å tygge på når sulten melder seg på vei hjem fra jobb.

nyttar1

Karer du å innføre disse 4 små tipsene i hverdagen din når julen er over har du gjort mye! Husk at det er de små tingene som utgjør en stor forskjell over lenger tid! Skal man ha langvarig effekt finnes ingen quick fix.

Fortsatt god romjulstid og Godt Nyttår – hilsen Miriam og resten av Teamet :)

Kommenter
0