Blogg
  • Forside
2017
01
23

Power snacks

Før jul ga ernæringsspesialisten Miriam dere noen enkle metoder for hvordan spise sunnere i 2017. Nå skal hun gå enda mer konkret inn på de ulike tipsene!

  • Mellommåltider

Life savere, hjem fra jobb, skole, i bilen, etter trening, mellom aktiviteter, før vasking, på kvelden når søtsuget kaller +++

Livet skjer, man kan bli sulten – det er lov. Noen ganger har vi spist for lite til lunsj eller rakk rett og slett ikke middag før barna skulle på fotballtrening.

 

Miriams første tips: Er ettermiddagene fullbooket med aktiviteter eller sene arbeidskvelder – spis «kveldsmaten» til middag og middagen til kveldsmaten.

Velg et kjapt og enkelt måltid (HVA kommer hun tilbake til) med en gang du kommer hjem, før du reiser videre til neste aktivitet.

Når roen har senket seg og alle er hjemme, så kan man lage middagen i ro og fred – og spise sammen!  Mindre stress og mer samhold.

 

  • Mellommåltider – det trenger ikke å være så vanskelig

Hennes faste i veska eller treningsbaggen er:

Banan, Nøttemix og yoghurt med div kornblanding

Her har mat som i rette kombinasjoner gjør deg mett og gir deg påfyll av energi. For eksempel en banan og en neve nøtter, en yoghurt med havregryn og hakkede nøtter eller bær.

  • «Kveldsmaten til middag»:

Brødskiver er heller ikke farlig, men velg de grove (75-100% grovhet). Da får du mange fine bonuser av for eksempel kostfiber og B vitaminer som inngår i produksjonen av energi!

Tenk farger og protein kilder til brødskiven. La det bugne med tomat, agurk og/eller paprika. Som pålegg kan du benytte for eksempel kokt skinke av kalkun, kylling eller svin, gulost, laks eller fiskekaker!

 tomatbonanza2

  • For den brødleie:

Yoghurt i alle mulige varianter er fine mellommåltider, velg for eksempel Yoplait, Skyr eller kesam vanilje. Selv har jeg alltid en bolle med min superenkle energiblanding liggende i skapet.

Havregryn, sesamfrø, linfrø, solsikkefrø, hakkede mandler (usaltet). Er jeg skikkelig i siget blander jeg inn litt chiafrø eller andre nøttetyper jeg har liggende!

Vend dette om i yoghurten og topp med bringebær eller blåbær!

nyttar2

Poenget er: gjør det enkelt slik at det er gjennomførbart. Legg litt til rette så blir alt mye enklere – du blir nok veldig fornøyd når sulten vrir seg i magen og bananen ligger i baggen! «Bye bye bensinstasjon»!

Ha en super mandag videre – hilsen Miriam og resten av Teamet 😉

Miriam

Kommenter
0