Blogg
  • Forside
2017
01
05

Slik lykkes du i januar!

Hei og godt nytt år!

Januar er godt i gang, hele 5 dager er vi allerede ut i det nye året, som lover blanke ark og en ny start. Det er nesten umulig å ikke legge merke til hva den norske befolkningen fokuserer på nå. Alle ønsker å bli slankere, sunnere, sprekere, og en bedre versjon av seg selv! Nå er motivasjonen på topp, så da er det bare å kjøre på! Men etter ett par uker, når dørstokken er fryktelig høy, sofaen frister mer og mer, og den stangsellerien du har knasket på bare vokser i  munn….. da daler motivasjonen ned igjen.

Høres det kjent ut?

Det er jo fryktelig typisk oss nordmenn, enter er det all in eller så kan man bare la være. “Ja ja, fikk ikke trene de 3 siste ukene, da kan jeg like gjerne ta det neste år i stedet”. Det altfor mange gjør, er at de har for høye forventninger og krav til seg selv, og skal gjøre altfor store endringer på alle områder og alt på en gang. Det mange ikke gjør, er å legge en plan for hvordan de skal oppnå sine mål.

fail-to-plan

 

Så hvordan skal du lykkes i januar?

  1. Start i det små. Det er fullt forståelig at når motivasjonen er på topp, så har man lyst å trene 5-6 dager i uken. Men etter noen uker er man jo ganske sliten og lei, og da blir de 5-6 øktene i uke til 2, 1,…..0. Det handler faktisk mye om å etablere og utvikle gode treningsvaner. Og vaner tar jo litt tid å skape! Begynn rolig med et mål om å trene 2 dager i uken, og når de øktene har blitt en fast del av hverdagen, kan du prøve å øke til 3 dager i uken, kanskje etterhvert også til 4 dager. Husk, Roma ble ikke bygget på en dag :)
  2. Finn en aktivitetsform du liker. Det florerer jo av treningstips i medier om dagen, og man kan lett oppfatte at det er crossfit og ultramaraton som er det store man skal trene nå. Men hva hvis det ikke er din greie å slenge rundt med en vektstang eller løpe mil etter mil? Vet du hva, det er faktisk helt greit! Å drive med noe du ikke egentlig syns er noe gøy er ikke akkurat motiverende eller skaper treningsglede i lengden…. Gjør det du syns er gøy, og det er lettere å holde treningen gående utover året.
  3. Ikke kjør deg helt ned i kjelleren på hver trening. Du må ikke trene til du kaster opp og har gangsperre hele neste uke også. Forbinder du trening med ren smerte, kommer du garantert til å droppe den om noen uker! En god huskeregel er: “Tren akkurat passe tungt, men slik at du gleder deg til neste treningsøkt” :)

 

Vi i Teamet ønsker deg lykke til med treningen!

 

 

 

Kommenter
0