Blogg
  • Forside
2017
06
27

Stressmestring

Sommeren har kommet, og flere av oss skynder seg for å få gjort siste innspurt før sommerferien. Vi reiser i timevis med et ønske å finne plasser for å slappe av. Ungenes sommeraktiviteter er i gang og vi kjører hit og dit på både fotball, håndball eller karatetrening. Det er avslutninger, kakesalg, plenklipping og sommerkroppen. Til tider kan sommertiden virke nesten like stressende som jul!

Stress kan påvirke helsen både psykisk og fysisk!

 

Enkle grep til å redusere stresset – ta kontroll over hverdagen.

Pust riktig
Når stresset kommer er det fort gjort å lime skuldrene opp i ørene og rett og slett «glemme» å puste. Legg deg rett ut og legg hendene på magen. Nå skal du koble ut tankene og kun tenke på pusten. Kjenn at du puster langt ned i magen, rolig. Da ber vi kroppen om å roe ned og skifte over til det parasympatiske nervesystemet.

Spis mindre søtsaker i ukedagene
Det er kanskje ikke overraskende at kosthold, psykisk og fysisk helse henger godt sammen. Sikrer du kroppen næringsrik og sunn mat, vil dette i stor grad påvirke hvordan du føler deg og hvordan du takler påkjennelser og stress. Rust kroppen din med et godt immunforsvar slik at du er klar for nye utfordringer og takler de på strak arm!

stressmestring2

Unngå hvitt støy
Skru av mobiler, tv og andre teknologiske apparater minst en time før du skal sove. Det hvite lyset fra for eksempel mobilen lurer hjernens naturlige døgnrytme og den naturlige innsovningen kan bli forstyrret. Sett mobilen på lydløs og nyt stunden med familien, facebook og mail kan faktisk vente til i morgen.

Ikke prokastiner
Lag lister over gjøremål og planlegg, men ikke utsett ting som er kjedelig eller som du gruer deg til. Det blir alt annet et bedre om du utsetter ting i flere dager. Dette blir stresselementer som setter seg i tankene. Et stadig press på noe som skulle vært gjort. Sett av tid og få ting gjort! – her er bivirkningen kun en veldig god følelse!

Kom deg ut
Den aller beste «restarteren» for hjernen er frisk luft og fysisk aktivitet. Gå en avslappende kveldstur og la tanker og bekymringer legges igjen i grøfta. Ta med deg samboer, mor, barn, en nabo, hunden eller gode venner. Sett av tid til dette så mange ganger i uken du klarer og jeg garanterer deg at du oppnår hvilepuls og sover bedre. Og det aller beste – dette er gratis!

 

Gjennomfører du flere av disse tipsene, legger man et godt grunnlag for stressbekjempelse.

Ha en riktig så fin og sporty uke, hilsen Miriam og resten av Teamet :-)

Miriam

Kommenter
0