Blogg
  • Forside
2017
10
09

Styrketrening og benskjørhet

Det er ikke noe hemmelighet at fysisk aktivitet og trening er bra for deg. Men hva er det som er så bra?

Det er mange fordeler med fysisk aktivitet og trening, her er noen:

  • man får bedre kroppssammensetning og forebygger overvekt
  • kroppen produserer sitt eget “lykkehormon” endorfin, som kan forebygge depresjon eller bedre den psykiske helsen
  • forebygger en rekke livsstilssykdommer som diabetes type 2, hjerneslag og hjerte- og karsykdommer, siden den bl.a. senker blodtrykket, bedrer kroppens insulinfølsomhet og senker det dårlige kolesterolet
  • styrker muskler og skjelett

_DSC0147

Vi skal nå fokusere på det siste punktet:

Norge, sammen med de andre nordiske landene,  er på verdenstoppen når det kommer til beinskjørhet! Det er litt vanskelig å tro, siden vi drikker så mye melk. Men nordmenn er ikke de som drikker mest melk i verden. Vi blir slått av Australia, Irland og Finland, og Frankrike spiser meieriprodukter i tillegg til å drikke det. Melk og meieriprodukter inneholder kalsium, som skjelettet vårt består av. Skjelettet er nemlig lageret vårt for kalsium, og når vi ikke får i oss nok kalsium gjennom kostholdet, tærer da kroppen på kalsiumlagrene i skjelettet vårt. Resultatet blir da at vi får dårligere bentetthet, og knoklene i skjelettet vårt blir svakere. Et svakt skjelett er mer utsatt for brist og brudd, og når vi blir gamle er risikoen for osteoporose – benskjørhet større. Vi har høyest bentetthet omtrent i 25-årsalderen. Jo høyere beintetthet som oppnås under oppveksten og i 20-årene, desto mindre risiko vil det senere beintapet gi for utvikling av beinskjørhet i voksen alder.

Så hvordan kan styrketrening styrke skjelettet vårt, i tillegg til å få i seg nok kalsium?

Tyngdekraften utgjør vanligvis den største belastningen på skjelettet vårt (det er derfor astronauter som har vært lenge ute i verdensrommet har lavere benmasse). Skjelettet kan bli sterkere når det blir utsatt for regelmessig fysisk belastning. Kroppen tolker denne belastningen som “Hey – jeg må bli sterkere så jeg tåler denne belastningen enda bedre!”. Økt muskelmasse som kommer av styrketrening, fører til at skjelettet får større bentetthet og blir sterkere.

Det har seg desverre slik at når vi blir eldre, så reduseres bentettheten som følge av alderdom. Kvinner er spesielt utsatt for benskjørhet, siden de taper en del benmasse etter menopausen. Eldre er også en del mindre fysisk aktive. Eldre mennesker som mosjonerer regelmessig kan forhindre utvikling av benskjørhet. Så ta med bestemor ut på tur for litt trim!

Det er jo et ordtak som går slik “Trene for å kunne bli gammel, ikke for å leve lengre”.

Ha en sporty dag – Hilsen Teamet :)

Kilder:

  • http://www.melk.no/spor-ekspertene/spor-ekspertene-ernaering/hvorfor-har-vi-sa-mye-osteoporose-nar-vi-drikker-sa-mye-melk/
  • Menneskekroppen – fysiologi og anatomi, 2.utgave utgitt 2014. Utgitt av Gyldendal Norsk Forlag.
Kommenter
0