Blogg
  • Forside
2017
05
29

Sunnere sommeris!

Nå når sommervarmen endelig har kommet, er det perfekt å kjøle seg ned med en kald is. Denne kan du lage helt selv!

Å benytte frukt og bær er mye bedre alternativer enn den vanlige saftisen basert på vanlig hvitt sukker. Fruktosen fra frukt og bær har en mer gunstig effekt på blodsukkeret og inneholder vitaminer og fiber som er godt for helsen. Flere typer frukt og bær er også rike på væske – noe som er viktig å tilføre i varmen.

Banan, jordbær, blåbær, bringebær, mango, fersken, kiwi eller vannmelon egner seg godt!

Det finnes flere alternativer!

Ha for eksempel alltid fryste bær tilgjengelig i fryseren slik at du kan blende deg en slush ganske enkelt med en blender eller smoothie maskin.

Benytt for eksempel (fryste) en halv banan, 1dl jordbær og 2-3 gode ss med bringebær og kjør i blenderen sammen med vann.

En favoritt hos barna er en flytende smoothie som helles over i is former. La de ligge en stund i fryseren før den nytes kald som en ispinne! Blend for eksempel banan og kiwi sammen med litt kokosmelk! Legg gjerne også noen biter av frukt i formen for et delikat utrykk!

Kokosmelk eller melk basert på mandel er fine alternativer til den som ikke ønsker laktose – dessuten er kokosmelk utrolig god på smak til is!

Druer kan også legges i fryseren! Rensk et beger med druer og legg de i fryseren. Dette er super god snack på 1-2-3! Disse kan nytes kalde nesten som sukkertøy. Kjempegod knask som kan nytes i solen.

sommeris2

Et annet lurt triks er å skjære skiver av vannmelon og legge i fryseren. Benytt gjerne de lure piggene til maiskolber som «ispinnen» Dette er den raskeste sommerisen man kan lage.

Derfor er det ingen unnskyldning til å ikke spise frukt og bær i sommer.

Magesmerter1

Ha en strålende og sporty mandag – hilsen Miriam og resten av Teamet :-)

Miriam

Kommenter
0