Blogg
  • Forside
2016
09
21

Tren smart!

Det har seg sånn at hvis man trener uten mål eller hensikt eller en plan, så blir det bare en slags lapskaus-trening som ikke gir noe resultater. OG når man holder på med noe som ikke gir resultater, da blir det til at man etterhvert dropper å gjøre det. Så hvis du som skal eller har begynt å trene i høst, ikke har en plan eller et mål for treningen din, da vil du dabbe av om noen uker/måneder.

Okey, så hvordan skal man planlegge og sette et mål for treningen?

Det første du må gjære er å tenke igjennom disse spørsmålene:

– Hva slags treningserfaring har du?

– Hvor ofte og hvor lenge kan du trene?

– Hvilke treningsmuligheter har du?

– Hvor er du idag i forhold til hvor du ønsker å være?

– Har du allerede noen mål?

Når du vet dette, har du utgangspunktet for hvordan treningen din skal legges opp på best mulig måte som passer deg best. Da er det bare å sette seg et mål og det bør være satt opp etter SMART-prinsippet. Og det er:

S – Spesifikt: Ønsker du å bli sterkere, i så fall i hvilke øvelser? Bedre kondis, på sykkel, eller løpe, ro? Om målet ditt er spesifikt har det mye å si for hva som prioriteres i treningen din.

M – Målbart: Om målet ditt er å komme i bedre form, hvordan skal du kontrollere dette? Ønsker du å få bedre kondis og løpe fortere? For å se fremgang, må den testes. I så fall velg deg ut en turløype og mål tiden, og test deg selv igjen om 2 måneder for å se om det har blitt fremgang.

A – Ambisiøst: Hvem motiveres av et mål man garantert oppnår? Selvfølgelig skal målet være oppnåelig, hvis ikke mister man motivasjonen av dette også. Men det bør koste litt, kall det et “hårete” mål.

R – Realistisk: Ut i fra ditt utgangspunkt og forutsetninger skal målet være mulig for deg å oppnå. Å klare 10 push ups på egenhånd innen slutten av året når du ikke klarer 1 i dag er ikke realistisk.. vi liker å si at målet skal være 50-50 % sjanse for å oppnå.

T – Tidsbestemt: Når skal du oppnå målet ditt? Målet må ha en deadline, uten en tidsfrist føler man ikke det presset med å jobbe gjevnt og trutt for å oppnå målet i tide. Å se frem mot dagen målet skal oppnås, vil kunne hjelpe deg til å dra deg opp av sofaen når du kjenner at det går tungt.

Hvis målet ditt er langsiktig, kan man ha delmål underveis for å holde motivasjonen oppe. Når noe ligger så fjernt frem i tid, har man som regel en tendens til å miste litt fokus underveis. Er målet 10 push ups innen året er omme, kan delmålet være å klare 5 push ups i slutten av øktober.

 

 

Ha en sporty dag – Hilsen Teamet!

Kommenter
0