Blogg
  • Forside
2017
09
18

Unngå at barna raider kjøkkenet etter skoletid

De fleste kjennet den klassiske “ulvehungeren” som melder seg etter en lang dag på jobb eller skole… Man kommer hjem, det er fortsatt en stund til middag, men man klarer ikke å vente lenger, blodsukkeret er lavt og man må ha noe NÅ! Spesielt gjelder det barn som er alene hjemme før foreldre kommer hjem. Da kan det være smart å ha sunne alternativer lett tilgjengelig. På den måten blir fristelsen for å raide kjøkkenskapene mindre  til å ta for seg av det som måtte finnes av kjeks og godterier.

Kostholdsrådene for barn er ganske så lik de rådene som er for voksne. Det bør bestå av mye grønnsaker, frukt, bær, fullkornprodukter, magre meieriprodukter og fisk, og begrensede mengder av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Her er noen tips som kan hjelpe barna å unngå fristelser etter skoletid:

  • Sett gjerne klart ferdigsmurte grove brødskiver eller små porsjoner med salat eller middagsrester i kjøleskapet, godt pakket inn.
  • Ha oppskåret frukt og grønnsaker lett tilgjengelig. Barn spiser mer frukt og grønnsaker når de er skåret opp.
  • Oppskåret gulrot, kålrot eller slangagurk holder seg fint i en boks i kjøleskapet. Cherrytomater kan stå fremme på benken.
  • Skal du skjære opp frukt på forhånd, kan du helle over litt juice så holder det seg bedre. Frukten bør spises med skje eller gaffel for å unngå kliss.
  • Varier mellom ulike typer grønnsaker og frukt med forskjellig farger.
  • Ha gjerne yoghurt med lite fett og sukker tilgjengelig.
  • Ha grove kornblandinger og melk lett tilgjengelig.
  • Ha vann i kjøleskapet. Tilsett gjerne noen agurk- eller jordbærskiver og isbiter.
  • Barn trenger regelmessige måltider. Det bør ikke gå lenger enn 3-4 timer mellom hvert måltid.

 

Smarte løsninger og tilrettelegging er cluet for å unngå kjøkkenskap-raids og sunnere kosthold!

Ha en sporty uke – hilsen Teamet

Kommenter
0