Blogg
  • Forside
2016
02
19

Våre beste tips og råd – DEL 4!

Denne uken, i vår fjerde del av våre beste tips og råd, forklarer PT Runar de ulike formene for oppvarming, og hvordan en god oppvarming før treningsøkten bør gjøres!

  1. Generell oppvarming:
    Utføres som lett kondisjonstrening før økta, ofte ved å gå/jogge på tredemølle. Man føler seg god og varm før trening. Oppvarmingseffekten er god for hjerte-og sirkulasjonssystemet. Deretter ikke like god effekt på muskler og ledd før en evt. styrkeøkt.
  2. Uspesifikk oppvarming:
    Her jobber man med bevegelser, gjerne gjennom leddenes fulle bevegelses utslag. Dette resulterer i smøring av leddene, og opprettholder/får tilbake god bevegelighet. Eks.
    -mountain climbers
    -squat-to-stand
    -glute bridge
  3. Spesifikk oppvarming:
    Retter oppvarmingen mot den aktuelle øvelsen man skal trene.
    Eks.v/ knebøy
    -starter med knebøy egen kroppsvekt
    -deretter med stang
    -legge på vekter gradvis

Oppvarming er altså viktig før treningsøkten! Den forbereder kroppen på det arbeidet det skal utføre. God oppvarming er også skadeforebyggende. Så ikke slurv med oppvarmingen :)

Ha en strålende helg! Hilsen Teamet :)

Kommenter
0